Kursy językowo-metodyczne naszych nauczycieli

W jakim celu uczyć się języka obcego, jak to zrobić najefektywniej, w czym nam to pomoże i jak przy okazji zwiedzić piękne miejsca?- na te pytania mogą odpowiedzieć nauczyciele Katolickiej Szkoły Podstawowej im. Św. Ojca Pio w Zamościu, którzy w tym roku uczestniczą w projekcie „Nowoczesna szkoła europejska” realizowanego w ramach programu Erasmus plus.

Pierwszy etap tego projektu polegał na wyjazdach szkoleniowych nauczycieli do szkół językowych. Skorzystali oni z kursów językowych, metodycznych oraz dla kadry zarządzającej na Malcie i w Londynie.

Na pierwszy wyjazd udali się pani Ania i pan Marcin Brzozowscy, którzy uczestniczyli w kursie metodycznym z języka angielskiego na Malcie. Kurs obejmował 60 godzin i składał się z części teoretycznej i praktycznej. Nauczyciele mieli okazję obserwować zajęcia w Szkole Podstawowej oraz w Gateway School of English. Zostali oni zapoznani z metodami nauczenia języka obcego w różnych grupach wiekowych, a przy okazji zobaczyli jak wyglądają maltańskie szkoły. Sami też podzielili się swoimi spostrzeżeniami i porównali polski i maltański system edukacyjny. Zajęcia w szkołach były bardzo ciekawe, inspirujące i pozwoliły na uzupełnienie warsztatu pracy w nowe innowacyjne metody nauczania.

Na kolejny kurs udały się pani Ewa Wolanin i pani Edyta Jóźkiewicz. 15 lipca rozpoczęły one metodyczny kurs dla nauczycieli CLIL. Metoda CLIL (Content and Language Integrated Learning) jest skutecznym sposobem nauczania języka angielskiego poprzez zintegrowane kształcenie przedmiotowo–językowe. W proces nauczania jest włączany materiał dydaktyczny z przedmiotów ścisłych i humanistycznych, tak, aby uczniowie przyswajali praktyczną wiedzę, a jednocześnie uczyli się języka angielskiego. Kurs odbywał się w International House London – szkole językowej położonej w samym sercu Londynu. W grupie uczestniczyło 11 osób, a w niej nauczyciele z Chin, Hiszpanii, Kataru i Polski. Na zajęciach omawiane były zasady wprowadzania CLIL, sposoby wykorzystywania tekstów, obrazu, dźwięku w nauce języka, przegląd zasad i technik pracy CLIL, wykorzystania nowoczesnej technologii w edukacji uczniów. W weekendy nauczycielki miały możliwość uczestnictwa w wycieczkach, których celem było poznanie kultury, zwyczajów i obyczajów różnych środowisk lokalnych. Była to również świetna okazja do kształtowania kompetencji językowych.

Od 29 lipca do 10 sierpnia pan Krzysztof Hadło, pani Agnieszka Ostasz oraz pani Elżbieta Michałkiewicz wraz z ks dyrektorem Mariuszem Skakujem uczestniczyli w kursach jezykowych i dla kadry zarządzającej na Malcie. Kursy odbywały się w Easy School of Languages w stolicy Malty w Wallettcie. Bardzo sympatyczni i pomocni wykładowcy, mało liczne i międzynarodowe grupy językowe sprzyjały szybkiej nauce języka angielskiego. W kursie uczestniczyli nauczyciele z różnych stron świata np. z Włoch, Słowacji, Japonii, Estonii, Korei, Chin i Hiszpanii. Udział w tego rodzaju kursach dał możliwość nie tylko rozwoju komunikacji w języku angielskim, ale też wymianę doświadczeń oraz nawiązanie nowych kontaktów. Przy okazji dał możliwość poznania tego małego, ale jak urokliwego państwa – jakim jest Malta.

Od 5 do 16 sierpnia pani Krystyna Wojtak i pani Aneta Skiba uczestniczyły w kursie języka angielskiego w Londynie. Panie wybrały naukę w renomowanej szkole językowej International House London.

W czasie lekcji ćwiczyły mówienie, słuchanie, gramatykę, słownictwo i pisanie w międzynarodowych grupach, z Rosji, Japonii, Turcji, Korei, Chin oraz Brazylii. Sprzyjało to nie tylko poszerzaniu kompetencji porozumiewania się w języku obcym, ale również nawiązaniu nowych znajomości i wymianie doświadczeń. Wykładowcy byli bardzo mili i gotowi służyć pomocą. Organizowali naukę tak, aby kursanci zdobyli jak najwięcej przydatnych umiejętności. Powtarzane słownictwo i zwroty dotyczyły sytuacji z życia codziennego oraz podobieństw i różnic kulturowych w różnych krajach. Dwutygodniowy pobyt w Londynie był znakomitą okazją poznania miasta i kultury angielskiej. Panie korzystały również z aktywności pozalekcyjnych, które proponowała szkoła, jak np. wspólne wyjścia do interesujących miejsc, ale też samodzielnie zwiedzały stolicę Wielkiej Brytanii.

Kolejnym etapem projektu „Nowoczesna szkoła europejska” realizowanego w Katolickiej Szkole Podstawowej jest wdrażanie przez nauczycieli zdobytej wiedzy i umiejętności podczas swoich zajęć, aby w jeszcze bardziej skuteczny sposób ćwiczyć kluczowe kompetencje oraz umiejętności językowe uczniów. Efektem tego będzie wprowadzenie w szkole dwujęzyczności oraz metody CLIL. Istotną cechą Katolickiej Szkoły Podstawowej jest współpraca z różnymi szkołami oraz innymi podmiotami z zagranicy. Wynika to z tego, że dużą wagę przywiązuje się do nauczania języków obcych oraz przygotowania uczniów do przyszłego dobrego odnalezienia się na rynku pracy.

Skip to content