Najważniejsze informacje – pobierz:
INNOWACJE W NASZEJ SZKOLE:
Innowacja pedagogiczna„Innowacja pedagogiczna to nowatorskie rozwiązania programowe, organizacyjne lub metodyczne, mające na celu poprawę jakości pracy szkoły”.
Na czym polega innowacyjność ?
Innowacje pedagogiczne to :
- Działania odmienne od powszechnie obowiązujących.
- Zmiany w zakresie tradycyjnego podejścia do procesu edukacji, zgodne z obowiązującymi przepisami prawa oświatowego.
- Działania, których wdrożenie nie zostało przewidziane w istniejącym systemie edukacji oraz uregulowane w obowiązujących przepisach prawaoświatowego.
Kryteria innowacyjności
- pionierstwo (tworzenie nowych dróg w jakiejś dziedzinie)
- prekursorstwo (oryginalność)
- odkrywczość,
- odejście od stereotypów.
Rodzaje innowacji pedagogicznej
Trzy rodzaje innowacji pedagogicznych: :
- programowe, dotyczą zmian w programach realizowanych w szkole
- organizacyjne dotyczą zmian w organizacji nauczania – uczenia się
- metodyczne dotyczą zmian w procesie nauczania-uczenia się
Innowacje programowe dotyczą zmian w programach realizowanych w szkole
- poszerzenie programów o nowe treści bez naruszania podstawy programowej,
- integrowanie nauczania wokół bloków edukacyjnych,
- modyfikowanie programów nauczania,
- realizowanie własnego, autorskiego programu nauczania,
- korelacja między przedmiotami
Innowacje organizacyjne dotyczą zmian w organizacji nauczania – uczenia się
- zmiana liczby uczniów w klasie,
- wprowadzenie zmiany czasu trwania lekcji,
- tworzenie zespołów problemowych w klasie,
- prowadzenie zajęć z innym specjalistą we współpracy,
- organizacja pracowni nauczania-uczenia się,
- współpraca szkoły z innymi instytucjami dydaktyczno – wychowawczymi w zakresie wspierania rozwoju uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
Innowacje metodyczne dotyczą zmian w procesie nauczania-uczenia się
- stosowania nowych metod nauczania-uczenia się,
- prezentacji materiału,
- form pracy w dziedzinie wprowadzania, utrwalania lub sprawdzania wiadomości i umiejętności,
- technik przyspieszonego uczenia się,
- sposobu prowadzenia ewaluacji efektywności nauczania,
- kontroli osiągnięć- uczniów.
Rodzaje innowacji ze względu na rodzaj zmian
- Przekształcenie – rozumiane jako rodzaj zmiany innowacyjnej nie będącej jedynie prostym zastąpieniem jednych elementów przez drugie. Przekształcenie obejmuje wyraźnie jakościowe zmiany w obszarze podejmowanych działań.
- Poszerzenie – dotyczy rozszerzenia podejmowanych działań pedagogicznych o to wszystko, co jest niezbędne, a nie musi stanowić wyraźnej nowości.
- Uzupełnienie – to innowacja, która jest zwykle związana z wprowadzeniem czegoś nowego do istniejącego stanu, czy ogółu stosowanych rozwiązań, nie podważając w istotnym stopniu ich podstawowego znaczenia i użyteczności.
- Zastąpienie – to najczęściej stosowany rodzaj zmiany innowacyjnej polegający na zastąpieniu jednego rozwiązania drugim.
- Eliminacja – to rodzaj zmiany innowacyjnej, który wiąże się z wyłączeniem, usuwaniem, wykluczeniem pewnych elementów spośród innych.
Rodzaje innowacji
- Dostosowanie -polega na dostosowaniu, dostrojeniu dotychczasowych działań do postaci, którą można określić jako odpowiednią, adekwatną do aktualnie istniejącego stanu rzeczy.
- Wzmocnienie – polega na umocnieniu działań nowych, by stały się odporniejsze na zniszczenie.
- Integracja – to rodzaj zmiany polegający na wszelkich procesach tworzenia określonych całości z jakichś części. Wiąże się z procesami scalania, czy zespalania się elementów w nowe całości.
Potrzeba wprowadzania innowacji pedagogicznych
Potrzeba wprowadzenia innowacji wynika z:
- twórczego charakteru pracy nauczycieli,
- konieczności przygotowania uczniów do życia w realnym świecie,
- zmienności rzeczywistości społecznej, kulturowej i konieczności dostosowania się do nowych sytuacji,
- oczekiwań społeczności szkolnej,
- celów i zadań szkoły
- prawa oświatowego,
Cele realizacji innowacji pedagogicznych w szkole
Wprowadzanie zmian wpływających na podnoszenie jakości pracy szkoły w zakresie:
- doskonalenia warsztatu pracy nauczyciela,
- wyzwalania inicjatywy,
- budzenia twórczego niepokoju,
- twórczego wiązanie teorii naukowej z praktyką pedagogiczną……………..
Źródła inspiracji innowacyjnej
- Niezadowolenie z rezultatów własnej pracy,
- Niedogodności wynikające z funkcjonowania szkoły lub placówki oświatowej,
- Narastanie niepokojących zjawisk w pracy szkoły/placówki oświatowej,
- Oczekiwania odbiorców usług edukacyjnych i chęć sprostania im,
- Aspiracje zawodowe, dążenie do ,,mistrzostwa osobistego”,
- Chęć dotrzymania kroku
Co przeszkadza ?
- To nie przyniesie efektu.
- Może to ładnie wygląda na papierze, ale w rzeczywistości…
- Mamy zbyt dużo innej pracy.
- Prześpijmy się z tym…. co nagle, to po diable.
- Jakoś to do tej pory funkcjonowało i było dobrze. A w ogóle – kto to wymyślił?
- Bądźmy realistami, to się u nas nie sprawdzi.
- To na pewno wymyślił jakiś mądrala z uniwersytetu, a tu jest samo życie.
- Zawsze sobie radziliśmy i bez tych nowości.
- Nikt mnie nie będzie uczył, co mam robić .
Nauczyciel jako innowator
- Projektuje i wprowadza w życie nowe, lepsze rozwiązania,
- Jest autorem procesu twórczego, którego produktem są innowacje,
- Doskonali własną praktykę wzbogacając ją o nowe rozwiązania, które umożliwiają osiągnięcie wyższych rezultatów dydaktyczno- wychowawczych przyczyniając się tym sposobem do postępu,
- Nauczyciel jako twórczy pracownik – twórca jakości pracy, charakteryzuje się refleksyjnością, innowacyjnością i adaptacyjnością.
Nauczyciel – innowator
- Zaciekawia/ porywa uczniów,
- Szuka nowych pomysłów,
- Doskonali swoją pracę,
- Wszędzie go pełno,
- Zadziwia,
- Jest profesjonalistą,
- Nie narzeka,
- Podejmuje wyzwania,
,,Mój nauczyciel zawsze potrafił nas zadziwić swoim postępowaniem, które najpierw zaciekawiało a potem wyzwalało chęć działania i poznania tego co nieznane. Czasem w przypływie buntu udawałem , że nic mnie to nie obchodzi ale ostateczne i tak przegrywałem. Do dziś go wspominam i wtedy myślę , że miałem szczęście…. „
Do czego dążysz w swojej pracy?
Jestem nauczycielem
- Moim celem jest …………………
- Moim marzeniem jest……………….
- Moją mocną stroną jest :……………….
- Wolę pracować …………….. (w parach , sam/ sama )
- Moją mocną stroną jest : dydaktyka, opieka, profilaktyka, wychowanie, znajomość podstawy programowej, metody nauczania, zastosowanie multimediów …………
Do czego dążysz w swojej pracy? Wybierz i dokończ zdanie.
- Chcę zmienić………………
- Chcę naprawić, ………………
- Chcę przekształcić……………..
- Chcę poszerzyć ………………
- Chcę uzupełnić……………….
- Chcę zastąpić ……………………..
- Chcę wyeliminować……………
- Chcę dostosować………………………
- Chcę wzmocnić …………………..
- Chcę zintegrować……………………..
Cel innowacji
Celem mojej innowacji będzie: ………
- Uczenie historii poprzez przeżywanie,
- Poszerzanie wiedzy i umiejętności poprzez doświadczenia ….
- Uczenie empatii poprzez pomoc starszym i opuszczonym,
- Kształcenie u uczniów poczucia odpowiedzialności poprzez stosowanie metod zadaniowych.
- Wdrożenie programu ,, Kultura – nie wadzi”
- Nauka gry na gitarze
- Poszukiwanie obiektywem piękna ,,Małej Ojczyzny”,
- Udzielanie uczniom informacji zwrotnej ,, Trzy gwiazdy i jedno życzenie”
Pomysły zgodne z polityką oświatową
- Wzmocnienie roli wychowania i profilaktyki,
- Zastąpienie idei integracji przedmiotowej korelacją między przedmiotową,
- Wzmocnienie roli języka obcego,
- Wykorzystanie technologii informacyjno- komunikacyjnej,
- Programowanie,
- Gra w szachy,
- Kształcenie dwujęzyczne,
- Edukacja bezpieczeństwa w tym ratownictwa medycznego,
- Umiejętność pracy zespołowej,
- Rozwój czytelnictwa,
- Wolontariat,
- Doradztwo zawodowe
Sprecyzowanie celu innowacji
Celem mojej innowacji będzie: ………
„SMART„ formuła mówiąca, że każdy cel powinien być:
S – Specific (specyficzny, konkretny);
M – Measurable (mierzalny, możliwy do określenia przy pomocy liczb, jednostek, norm, etc.);
A – Acceptable (ambitny, akceptowany przez wszystkich, którzy będą dążyć do jego realizacji);
R – Reliable (realny, możliwy do osiągnięcia);
T – Time banded (określony w czasie),
Tytuł innowacji
- Jestem muzykantem konszabelantem – nauka gry na gitarze.
- Tanecznym krokiem przez Polskę. ( zajęcia taneczne)
- Pracownia symulacyjna.
- Z gliną za pan brat.
- Gimnazjalista współtwórcą samorządności w szkole.
- “Kulturalny gimnazjalista” – mit czy rzeczywistość?
- Liga Matematyczna
- Gramy i bawimy się tabliczką mnożenia.
- Fakultet rekreacyjno-turystyczny dla klasy I gimnazjum
- Zakątek 2017 – miejsce, w którym każdy jest indywidualnością.
Tytuł innowacji
- Zdrowo żyć – na topie być!
- Przemoc jest dla cieniasów.
- Szach mat – czyli jak grać w szachy.
- Odwrócona lekcja na historii.
- Wykorzystam mózg bo wiem że go mam!
- Lekcje tylko dla odważnych.
- Zakaz narzekania, czas na działania!
- Teatr w szkole, czyli orka na ugorze.
- Problem, problemowi nie równy.
Planowanie innowacji
Dawniej:
opis zasad innowacji, przedstawienie opisu radzie szkoły lub radzie pedagogicznej, wydanie opinii na temat innowacji przez radę szkoły, wyrażenie nauczycieli zgody na udział w innowacji , wyrażenie przez autora/ autorów innowacji pisemnej zgody na jej wprowadzenie jej w szkole , podjęcie uchwały RP w sprawie wprowadzenia innowacji pedagogicznej, przekazanie kuratorowi oświaty i organowi prowadzącemu szkołę uchwały RP wraz z :opisem zasad innowacji , opinią rady szkoły, zgodą autora/autorów na wdrażanie innowacji.
Planowanie innowacji
- Dziś od 01 września 2017 r. – procedura uproszczona, działalność wynikająca z celów i zadań szkoły, nastawiona na efekt i podniesienie jakości pracy szkoły, podlegająca nadzorowi pedagogicznemu.