Innowacje pedagogiczne


Najważniejsze informacje – pobierz:

INNOWACJE W NASZEJ SZKOLE:



Innowacja pedagogiczna„Innowacja pedagogiczna to nowatorskie rozwiązania programowe, organizacyjne lub metodyczne, mające na celu poprawę jakości pracy szkoły”.

Na czym polega innowacyjność ?

Innowacje pedagogiczne  to :

  • Działania odmienne od powszechnie obowiązujących.
  • Zmiany w zakresie tradycyjnego podejścia do procesu edukacji, zgodne  z obowiązującymi przepisami prawa oświatowego.
  • Działania, których wdrożenie nie zostało przewidziane  w istniejącym systemie edukacji oraz uregulowane w obowiązujących przepisach prawaoświatowego.

Kryteria innowacyjności

  • pionierstwo (tworzenie nowych dróg w jakiejś dziedzinie)
  • prekursorstwo  (oryginalność)
  • odkrywczość,
  • odejście od stereotypów.

Rodzaje innowacji pedagogicznej

Trzy rodzaje innowacji pedagogicznych: :

  • programowe, dotyczą zmian w programach realizowanych w szkole
  • organizacyjne dotyczą zmian w organizacji nauczania – uczenia się
  • metodyczne dotyczą zmian w procesie nauczania-uczenia się

Innowacje programowe dotyczą zmian w programach realizowanych w szkole

  • poszerzenie programów o nowe treści bez naruszania podstawy programowej,
  •  integrowanie nauczania wokół bloków edukacyjnych,
  •  modyfikowanie programów nauczania,
  • realizowanie własnego, autorskiego programu nauczania,
  • korelacja między przedmiotami

Innowacje organizacyjne dotyczą zmian w organizacji nauczania – uczenia się

  • zmiana liczby uczniów w klasie,
  •  wprowadzenie zmiany czasu trwania lekcji,
  •  tworzenie zespołów problemowych w klasie,
  •  prowadzenie zajęć z innym specjalistą we współpracy,
  •  organizacja pracowni nauczania-uczenia się,
  •  współpraca szkoły z innymi instytucjami dydaktyczno – wychowawczymi w zakresie wspierania rozwoju uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych.

Innowacje metodyczne dotyczą zmian w procesie nauczania-uczenia się

  • stosowania nowych metod nauczania-uczenia się,
  • prezentacji materiału,
  • form pracy w dziedzinie wprowadzania, utrwalania lub sprawdzania wiadomości i umiejętności,
  • technik przyspieszonego uczenia się,
  • sposobu prowadzenia ewaluacji efektywności nauczania,
  • kontroli osiągnięć- uczniów.

Rodzaje innowacji ze względu na rodzaj zmian

  • Przekształcenie – rozumiane jako rodzaj zmiany innowacyjnej nie będącej jedynie prostym zastąpieniem jednych elementów przez drugie. Przekształcenie obejmuje wyraźnie jakościowe zmiany w obszarze podejmowanych działań.
  • Poszerzenie – dotyczy rozszerzenia podejmowanych działań pedagogicznych o to wszystko, co jest niezbędne,  a nie musi stanowić wyraźnej nowości.
  • Uzupełnienie – to innowacja, która jest zwykle związana  z wprowadzeniem czegoś nowego do istniejącego stanu, czy ogółu stosowanych rozwiązań, nie podważając w istotnym stopniu ich podstawowego znaczenia i użyteczności. 
  • Zastąpienie – to najczęściej stosowany rodzaj zmiany innowacyjnej polegający na zastąpieniu jednego rozwiązania drugim.
  • Eliminacja – to rodzaj zmiany innowacyjnej, który wiąże się z wyłączeniem, usuwaniem, wykluczeniem pewnych elementów spośród innych.

Rodzaje innowacji

  • Dostosowanie -polega na dostosowaniu, dostrojeniu dotychczasowych działań do postaci, którą można określić jako odpowiednią, adekwatną do aktualnie istniejącego stanu rzeczy.
  • Wzmocnienie – polega na umocnieniu działań nowych, by stały się odporniejsze na zniszczenie.
  • Integracja – to rodzaj zmiany polegający na wszelkich procesach tworzenia określonych całości z jakichś części. Wiąże się z procesami scalania, czy zespalania się elementów w nowe całości.

Potrzeba wprowadzania innowacji pedagogicznych

Potrzeba wprowadzenia innowacji wynika z:

  • twórczego charakteru pracy nauczycieli,
  • konieczności przygotowania uczniów do życia w realnym świecie,
  • zmienności rzeczywistości społecznej, kulturowej i konieczności dostosowania się do nowych sytuacji,
  • oczekiwań społeczności szkolnej,
  • celów i zadań szkoły
  • prawa oświatowego,

Cele realizacji innowacji pedagogicznych w szkole

   Wprowadzanie zmian wpływających na podnoszenie jakości pracy szkoły w zakresie:

  • doskonalenia warsztatu pracy nauczyciela,
  • wyzwalania inicjatywy,
  • budzenia twórczego niepokoju, 
  • twórczego wiązanie teorii naukowej z praktyką pedagogiczną……………..

Źródła inspiracji innowacyjnej

  • Niezadowolenie z rezultatów własnej pracy,
  • Niedogodności wynikające z funkcjonowania szkoły lub placówki oświatowej,
  •  Narastanie niepokojących zjawisk w pracy szkoły/placówki oświatowej,
  • Oczekiwania odbiorców usług edukacyjnych i chęć sprostania im,
  • Aspiracje zawodowe, dążenie do ,,mistrzostwa osobistego”,
  • Chęć dotrzymania kroku

Co przeszkadza ?

  • To nie przyniesie efektu.
  • Może to ładnie wygląda na papierze, ale w rzeczywistości…
  • Mamy zbyt dużo innej pracy.
  • Prześpijmy się z tym…. co nagle, to po diable.
  • Jakoś to do tej pory funkcjonowało i było dobrze. A w ogóle – kto to wymyślił?
  • Bądźmy realistami, to się u nas nie sprawdzi.
  • To na pewno wymyślił jakiś mądrala z uniwersytetu, a tu jest samo życie.
  • Zawsze sobie radziliśmy i bez tych nowości.
  • Nikt mnie nie będzie uczył, co mam robić .

Nauczyciel jako innowator

  • Projektuje i wprowadza w życie nowe, lepsze rozwiązania,
  •  Jest autorem procesu twórczego, którego produktem są innowacje,
  • Doskonali własną praktykę wzbogacając ją o nowe rozwiązania, które umożliwiają osiągnięcie wyższych rezultatów dydaktyczno- wychowawczych przyczyniając się tym sposobem do postępu,
  • Nauczyciel jako twórczy pracownik – twórca jakości pracy, charakteryzuje się refleksyjnością, innowacyjnością i adaptacyjnością.

Nauczyciel – innowator

  • Zaciekawia/ porywa  uczniów,
  • Szuka nowych pomysłów,
  • Doskonali swoją pracę,
  • Wszędzie go pełno,
  • Zadziwia,
  • Jest profesjonalistą,
  • Nie narzeka,
  • Podejmuje wyzwania,

   ,,Mój nauczyciel zawsze potrafił nas zadziwić swoim postępowaniem, które najpierw zaciekawiało a potem wyzwalało chęć  działania i poznania tego co nieznane. Czasem w przypływie buntu udawałem , że nic mnie to nie obchodzi ale ostateczne i tak przegrywałem. Do dziś go wspominam i wtedy myślę , że miałem szczęście…. „ 

Do czego dążysz w swojej pracy?

Jestem nauczycielem

  • Moim celem jest …………………
  • Moim marzeniem jest……………….
  • Moją mocną stroną jest :……………….
  • Wolę pracować …………….. (w parach , sam/ sama )
  • Moją mocną stroną jest : dydaktyka, opieka, profilaktyka, wychowanie, znajomość podstawy programowej, metody nauczania, zastosowanie multimediów …………

Do czego dążysz w swojej pracy? Wybierz i dokończ zdanie.

  • Chcę zmienić………………
  • Chcę naprawić, ………………
  • Chcę przekształcić……………..
  • Chcę poszerzyć ………………
  • Chcę uzupełnić……………….
  • Chcę zastąpić ……………………..
  • Chcę wyeliminować……………
  • Chcę dostosować………………………
  • Chcę wzmocnić …………………..
  • Chcę zintegrować……………………..

Cel innowacji

Celem mojej innowacji będzie: ………

  • Uczenie historii poprzez przeżywanie,
  • Poszerzanie wiedzy i umiejętności poprzez doświadczenia ….
  • Uczenie empatii poprzez pomoc starszym i opuszczonym,
  • Kształcenie u uczniów poczucia odpowiedzialności poprzez stosowanie metod zadaniowych.
  • Wdrożenie programu ,, Kultura – nie wadzi”
  • Nauka gry na gitarze
  • Poszukiwanie obiektywem piękna ,,Małej Ojczyzny”,
  • Udzielanie uczniom informacji zwrotnej ,, Trzy gwiazdy i jedno życzenie”  

Pomysły zgodne z polityką oświatową

  • Wzmocnienie roli wychowania i profilaktyki,
  • Zastąpienie idei integracji przedmiotowej korelacją między przedmiotową,
  • Wzmocnienie roli języka obcego,
  • Wykorzystanie  technologii informacyjno- komunikacyjnej,
  • Programowanie,
  • Gra w szachy,
  • Kształcenie dwujęzyczne,
  • Edukacja bezpieczeństwa w tym ratownictwa medycznego,
  • Umiejętność pracy zespołowej,
  • Rozwój czytelnictwa,
  • Wolontariat,
  • Doradztwo zawodowe

Sprecyzowanie celu innowacji

Celem mojej innowacji będzie: ………
„SMART„ formuła mówiąca, że  każdy cel powinien być:
S – Specific (specyficzny, konkretny);
M – Measurable (mierzalny, możliwy do określenia przy pomocy liczb, jednostek, norm, etc.);
A – Acceptable (ambitny, akceptowany przez wszystkich, którzy będą dążyć do jego realizacji);
R – Reliable (realny, możliwy do osiągnięcia);
T – Time banded (określony w czasie),

Tytuł innowacji

  1. Jestem muzykantem konszabelantem – nauka gry na gitarze.
  2. Tanecznym krokiem przez Polskę. ( zajęcia taneczne)
  3. Pracownia symulacyjna.
  4. Z gliną za pan brat.
  5. Gimnazjalista współtwórcą samorządności w szkole.
  6. “Kulturalny gimnazjalista” – mit czy rzeczywistość?
  7. Liga Matematyczna
  8. Gramy i bawimy się tabliczką mnożenia.
  9. Fakultet rekreacyjno-turystyczny dla klasy I gimnazjum
  10. Zakątek 2017 – miejsce, w którym każdy jest indywidualnością.

Tytuł innowacji

  1. Zdrowo żyć – na topie być!
  2. Przemoc jest dla cieniasów.
  3. Szach mat – czyli jak grać w szachy.
  4. Odwrócona lekcja na historii.
  5. Wykorzystam mózg bo wiem że go mam!
  6. Lekcje tylko dla odważnych.
  7. Zakaz narzekania, czas na działania!
  8. Teatr w szkole, czyli orka na ugorze.
  9. Problem, problemowi nie równy.

Planowanie innowacji

Dawniej:

   opis zasad innowacji, przedstawienie opisu radzie szkoły  lub radzie pedagogicznej, wydanie  opinii na temat innowacji przez radę szkoły, wyrażenie  nauczycieli zgody na udział w innowacji , wyrażenie  przez autora/ autorów  innowacji pisemnej zgody na jej wprowadzenie  jej w szkole , podjęcie  uchwały RP w sprawie wprowadzenia innowacji pedagogicznej, przekazanie kuratorowi oświaty i organowi prowadzącemu szkołę uchwały RP wraz z :opisem zasad innowacji , opinią rady szkoły, zgodą autora/autorów na wdrażanie innowacji. 

Planowanie innowacji

  • Dziś od 01 września 2017 r. – procedura uproszczona, działalność wynikająca z celów i zadań szkoły, nastawiona na efekt i podniesienie jakości pracy szkoły, podlegająca nadzorowi pedagogicznemu.
Skip to content